donderdag 11 november 2010

Sint

Regie: Dick Maas Cast: Egbert Jan Weeber, Bert Luppes, Caro Lenssen, Huub Stapel, Ben Ramakers e.a. Speelduur: 85 minuten Jaar: 2010

Dick Maas is onze enige echte horrorregisseur. Enkele decenia geleden kreeg hij in ons land naamsbekendheid met on-Nederlandse films zoals Amsterdamned, De Lift en het compleet uitgemolken Flodder. En na een lange pauze vol rechtszaken en geruzie met voormalig producent Laurens Geels, nam Dick Maas enkele jaren geleden weer plaats in de regisseursstoel met Moordwijven.
Nu is het dus de beurt aan een horrorversie van Sinterklaas, waar al veel over te doen was in de media. Want is Nederland wel klaar voor een gruwel versie van één van Nederlands meest geliefde folklore personage?

Dick Maas geeft ons een Sint zoals wij die nog nooit zagen. Want de Sint blijkt helemaal niet die lieve goedheiligman en kindervriend te zijn, zoals wij altijd maar denken, maar een bloeddorstige kindermoordenaar die je op 5 december komt vermoorden.
Het verhaal gaat over de gevallen bisschop St. Niklas die met zijn roversbende in de middeleeuwen dorpen leegplunderde. Als de dorpelingen terug slaan op 5 december wordt St. Niklas vermoord met zijn handlangers op zijn boot, De Schoener (weten we ook direct waar het schoentje zetten vandaan komt). Jaren later in 1968 wordt de jonge Goert Hoekstra geconfronteerd met de verschrikkelijke Sint en zijn Pieten, die als zombies iedere 42 jaar terug komen, en zijn familie uitmoorden.
In 2010 is Goert agent bij de Amsterdamse politie, en compleet geobserdeerd geworden met de moordlustige Sint. Er is echter niemand op het politiebureau die hem gelooft, todat de Sint opnieuw aan het moorden slaat.

In Amerika zijn er al diverse films gemaakt van een bloeddorstig moordende kerstman, dus Nederland kon natuurlijk niet achterblijven. Maar waar de Amerikaanse films pulp zijn, weet Maas zijn horrorfilm te verheven tot een sterke horrorfilm van een Nederlands Pirates of the Caribbean-achtig niveau.
De art direction is prachtig en de cinematografie enorm knap, de special effects zijn ondanks het budget enorm knap gemaakt en doen bijna niet onder voor Amerikaanse producties. De make-up is knap gedaan, en de kostuums zijn prachtig en angstaanjagend goed. De cast doet goed zijn werk, ondanks het feit dat enkele castleden duidelijk te oud zijn voor hun rollen. Diep op de personages gaan we in deze film niet in, maar dat verwacht ook niemand van een horrorfilm. Maar desondanks weet Maas wel voor ieder personage een eigen karakterontwikkeling mee te geven, wat al meer is dan in de meeste andere horrorfilms.
De muziek, door Maas zelf gecomponeerd, is een mix van Maas zijn eigen werk en de originele Sinterklaasliedjes, wat precies de juiste toon aanslaat voor de film. Het werkt zowel herkenbaar als ook griezelig.

Maar het is de flair van Dick Maas en het originaliteit van zijn script, en de manier hoe hij de klassieke elementen van het Sinterklaas-feest weet te verwerken in zijn script dat de film draagt. Kleine foutjes in het script worden hem daardoor snel vergeven, want Maas weet als geen ander hoe hij een dergelijke film moet maken, en doet dat hier op zijn best. De film stijgt ver boven het niveau van menig Amerikaanse horrorfilms uit, en behoort zeker tot de meest originele en beste horrorfilms ooit gemaakt. Het mag dan ook bijna een wonder genoemd worden dat Dick Maas nog steeds films maakt in Nederland, en niet door Amerika ingepikt is om daar films te maken.
De echte horrorfan zal wellicht iets meer bloed hebben willen zien, maar Maas weet donders goed dat om deze film commercieel succesvol te maken, hij niet alleen kan teren op het horrorpubliek, en weet dus goed de horrorfans te vriend te houden, terwijl hij het normale filmpubliek niet van zich vervreemd. Hij brengt genoeg bloed en horror voor de hardcore fans, maar bevat ook voldoende van Maas zijn kenmerkende zwarte humor om het mainstream publiek te vriend te houden.

Eindoordeel: Je hoeft geen horrorfan te zijn om te kunnen genieten en te griezelen met deze film. Alles klopt tot op de kleinste details. De film is van hoog niveau, ondanks het kleine Nederlandse budget. De film is origineel in opzet en in uitvoering, en bevat wederom enkele klassieke scene's, zoals ook Amsterdamned en De Lift die bezaten. Maas weet wederom door zijn mix van zwarte humor en horror een absolute topfilm af te leveren, die een absolute must om te zien, of je nu van Nederlandse cinema houdt of niet.

Eindcijfer: 8