woensdag 10 december 2014

The Hobbit: The Battle of the Five Armies

Regie: Peter Jackson Cast: Ian McKellen, Martin Freeman, Richard Armitage, Benedict Cumberbatch, Lee Pace, Orlando Bloom, Evangeline Lilly, Luke Evans e.a. Speelduur: 144 minuten Jaar: 2014

De derde en laatste Hobbit film is het sluitstuk van de Hobbit trilogie, de voorloper van de Lord of the Rings films, en is daarmee zowel een sluitstuk alsmede een tussenschakel tussen de beide film trilogieën.
De eerste Hobbit film viel ietwat tegen door zijn lage tempo, de tweede Hobbit film was al iets beter door een hoger tempo en meer actie. Maar de vraag is natuurlijk, kan Peter Jackson de Hobbit trilogie waardig afsluiten, of blijken de verwachtingen van de fans toch te hoog liggen?

De derde Hobbit film gaat van start precies waar we een jaar geleden met de tweede film waren gebleven. Smaug de draak (Benedict Cumberbatch) is op weg naar Laketown om daar verwoesting aan te richten, nadat Bilbo (Martin Freeman) en de 13 dwergen een poging hebben gedaan om hem te verjagen. Dit brengt ons direct tot de allereerste actie scene van de film, die een opvallend hoog niveau heeft. Als de draak eenmaal verslagen is blijkt dat slechts het begin van de problemen voor de dwergen te zijn. Immers, zonder draak om de schat van Erebor te verdedigen, ligt de schat voor het oprapen voor iedereen die daar zijn zinnen op gezet heeft. Het is dus aan Thorin (Richard Armitage) en zijn dwergen om de schat met hand en tand te verdedigen tegen een ieder die denkt dat hij daar recht op heeft. Echter, Thorin heeft ook een belofte gedaan om zijn rijkdom te delen met de mensen van Laketown, die nu zonder huis zitten. Daarnaast denkt ook de elvenkoning (tevens vader van Legolas) Thranduil recht te hebben op een deel van de schat.
De op eisers van de schat komen dus al snel bij Thorin verhaal houden. Maar Thorin is inmiddels compleet onder de betovering van de schat gekomen, en is compleet zichzelf niet meer. Hij weigert zijn schat te delen, wat de aanleiding geeft tot een oorlog met zowel elven als mensen. Maar de dwergen zijn niet de enige die uit zijn op oorlog, want ook de Orcs zijn onderweg naar Erebor. Aan Gandalf (Ian McKellen) de taak om de koppen bij elkaar te krijgen en te vechten tegen deze gezamenlijke vijand.

Het beste is zeker tot het laatste bewaard, zo merken we tijdens het zien van de film. Peter Jackson heeft wellicht een trage start, maar als hij eenmaal op dreef is weet hij als geen ander hoe hij alles uit de kast moet trekken om het publiek te vermaken. Het tempo ligt daardoor in deze film dus ook veel hoger, en de trukendoos van Jackson wordt wederom compleet open getrokken.
Jackson weet als geen ander hoe hij grote veldslagen op het witte doek moet brengen. En ondanks het feit dat we sinds de Lord of the Rings films inmiddels al vele andere veldslagen voorbij hebben zien komen, wordt hier toch echt duidelijk dat het niet om de schaal van de veldslagen gaat, maar om hoe de regisseur die in beeld brengt. En dat is waar Peter Jackson uitermate goed in is, want ondanks het feit dat de veldslag kleiner is dan we in de Lord of the Rings gezien hebben, is hij daarmee niet minder indrukwekkend. En met een veldslag die zeker 45 minuten duurt, trekt Jackson alle registers open.

Toch stapt Jackson niet in de valkuil waarin zovelen van zijn collega's trappen, door actie vergeten je personages verder te ontwikkelen. Zelfs tijdens de veldslagen is er genoeg tijd voor de personages, waarin alle belangrijke personages hun momenten krijgen.
Ian McKellen is zoals altijd een vertrouwt gezicht als Gandalf, en met hem op het witte doek ben je verzekerd van goed acteerwerk. Het is echter Martin Freeman die in deze film de show steelt met opvallend goed en verfrissend acteerwerk. Freeman weet van Bilbo een eigenaardige hobbit te maken met het hart op de juiste plek, maar die wel voor moeilijke keuze's staat. Ook krijgen we voor het eerst te zien waarom Richard Armitage de rol van Thorin speelt, de manier waarop hij Thorin zijn waanzin speelt is uitstekend en hij bewijst daarmee een goede acteur te zijn.
Eigenlijk is er niemand in de cast die slecht is, er is slechts één personage, Alfrid, die weliswaar goed gespeeld wordt door Ryan Gage, maar desalniettemin wel wat overbodig aanvoelt in deze film, en helaas iets te veel tijd krijgt van de filmmakers.

In de 3D HFR versie (zeker een aanrader voor deze film) valt op hoe haarscherp, maar bovendien ook hoeveel diepte de film in dimensies heeft. Het special effects team van WETA heeft blijkbaar alle zijlen bijgezet om de laatste kink uit de kabels te halen waar de eerste twee films soms nog wel eens last van hadden, en alles oogt in 3D HFR opvallend realistisch. Azog ziet er beter uit dan in de vorige films, de veldslagen zijn gewoon realistischer geworden, en de mix tussen digitaal en live action lijkt steeds verder te vervagen, waardoor je er steeds minder bewust bent van het feit dat het nep is, en dus veel meer aandacht hebt voor het verhaal.
De art direction, kostuums en sets zijn zoals altijd bij Jacksons' films van uitermate hoog niveau, waarin geen enkel detail vergeten wordt. Je komt af en toe oren en ogen tekort om al het moois in je op te kunnen nemen, en dat vraagt dus zeker om de film nog een keer opnieuw te bekijken.

Peter Jackson weet zich met deze film te revancheren voor twee mindere Hobbit films, alhoewel deze Hobbit film nog steeds niet kan tippen aan de Lord of the Rings films. Wel weet Jackson zijn publiek uitermate goed te vermaken op originele wijze, met prachtige beelden en goede acteurs. De aansluiting met de Lord of the Rings films is uitstekend, en als je na het kijken van deze film besluit direct de Lord of the Rings te zien, is het één vloeiende lijn. Jackson levert wederom een steengoede film af, alhoewel hij wellicht nooit meer in de buurt zal komen van het niveau wat hij had tijdens de Rings films.

Eindoordeel: De laatste Hobbit film is een waardige afsluiting voor deze trilogie, en de film is zeker de beste van de drie films. Jackson heeft duidelijk het beste voor het laatst bewaard, en trekt alle registers open in een prachtige cinematografisch weergegeven wereld. De beelden zijn prachtig, en er gebeurd genoeg tijdens de film om het publiek te vermaken, zonder dat de personages vergeten worden. Deze film is niet zo goed als de Lord of the Rings, maar zeker een goed aanloop naar deze films toe, en een absolute aanrader om te bekijken in 3D.

Eindcijfer: 8,5