Enkele jaren terug was het boek The DaVinci Code een enorme hype, en dus duurde het niet lang voordat dit boek verfilmd werd tot een film. De film werd met gemixte gevoelens ontvangen. Sommigen vonden de film slecht, anderen goed.
Maar aangezien The Davinci Code commercieel wel een succes was, en The DaVinci Code het tweede boek uit een trilogie was, kon een vervolgfilm natuurlijk niet uitblijven.
En dus is het wederom aan regisseur Ron Howard en hoofdrolspeler Tom Hanks om een spannend mysterie verpakt in een religieus tintje op te lossen. Dus is het Howard gelukt om een succesvol vervolg te maken op één van de meest gehypte films van de afgelopen jaren?
En om maar direct ter zake te komen, het vervolg is niet zo goed als The DaVinci Code, een film die toch al met gemixte gevoelens werd ontvangen. En dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat er dit keer geen moderne zoektocht is naar heilig relikwie. Het verhaal speelt zich allemaal af ten tijde van het overlijden van de paus. Het plot draait om donkere materie, een gevaarlijke substantie die gestolen is door de aartsvijanden van de katholieke kerk, de Illuminatie, en deze als wapen wilt inzetten tegen het Vaticaan. En om hun boodschap nog wat kracht bij te zetten, vermoorden de Illuminatie ieder uur één van de mogelijke opvolgers van de paus.
Het probleem met de film is deels dat Angels & Demons een compleet andere soort film is dan The DaVinci code. Waar die film draaide op de mystiek van het bestaan van de heilige graal, en een mogelijk en zeer aannemelijk plot rondom het bestaan van een mogelijke erfgenaam, is Angels & Demons vooral een 'zoek de moordenaar' verhaal. Het publiek krijgt ondertussen wel wat interessante informatie betreffende de katholieke kerk en het Vaticaan, maar het is niet een schatzoekers film zoals DaVinci wel was.
Het tweede probleem met de film, is dat het allemaal wat geforceerd aanvoelt. De dader heeft een nogal geforceerd motief, en het is bijna lachwekkend dat niemand door zou hebben dat dit de dader zou kunnen zijn. Daarnaast is het ook ietwat wazig waarom precies Langdon wordt uitgekozen om het Vaticaan te helpen, aangezien er weinig voor hem in deze film te doen valt, behalve het publiek hier en daar een geschiedenis les te geven en voor de rest gewoon politie agentje te spelen.
Tom Hanks is verdienstelijk in zijn rol als prof. Robert Langdon, alhoewel deze film hem zeker geen Oscar zal bezorgen. Het plot is ietwat kneuterig, en vooral de finale van de film voelt overdreven en geforceerd aan. De special effects zijn aardig, maar niet echt noemenswaardig, ondanks het feit dat ze wel gebruikt worden om puur het verhaal te ondersteunen. De special effects zijn helaas niet van dusdanige kwaliteit dat ze goed mee kunnen komen met veel andere films.
De muziek is zeker wel ondersteunend voor de film, en is erg spannend, maar ook prachtig om aan te horen. De art direction is prima in orde, de kostuums waarheidsgetrouw en de cinematografie is niet bijzonder maar ook bepaald niet slecht.
Eindoordeel: De film is enigszins teleurstellend, zeker voor diegene die een tweede DaVinci Code hadden verwacht. In plaats van een zoektocht naar de waarheid en een heilig relikwie, krijgen we een simpel 'zoek de moordenaar' spelletje te zien, waarbij de dader enigszins een geforceerd motief heeft. Kwalitatief is alles wel op orde, maar het verhaal is gewoon niet goed genoeg voor een film. Maar wie niet zo maalt om het verhaal, en gewoon een spannende film wilt zien, is prima op zijn plaats bij deze film.
Eindcijfer: 6,5
0 reacties:
Een reactie posten