donderdag 25 september 2008

Tropic Thunder

Regie: Ben Stiller Cast: Ben Stiller, Robert Downey Jr., Jack Black, Jay Baruchel, Brandon T. Jackson, Steve Coogan, Matthew McConaughey, Tom Cruise e.a. Speelduur: 107 minuten Jaar: 2008

Ben Stiller staat bekend als de komedie acteur die vooral succes boekte met de Meet The Parents franchise films. Maar dat Ben Stiller meer kan dan alleen acteren wou hij al bewijzen met films als Zoolander, die helaas nogal tegen vielen.
Nu is het dus de beurt aan Tropic Thunder, een over-the-top komische actie film, over een groep acteurs die meespelen in een oorlogsfilm, maar zich nogal als prima donna's gedragen.
Met de film worden de grenzen van humor opgezocht, en in Amerika ontstond er een zelfs een rel toen bekend werd dat de blanke acteur Robert Downey Jr., die wij voornamelijk kennen als Iron Man, een zwarte man ging spelen. Maar kan Tropic Thunder het tij keren voor Ben Stiller als acteur, of zullen we hem steeds vaker op het lijstje met B-acteurs gaan terug vinden?

Het verhaal draait om een groepje acteurs, Tugg Speedman (Ben Stiller) de actieheld die op retour is, de Oscar winnende method-acteur Kirk Lazarus (Robert Downey Jr.), scheten-komiek Jeff Pornoy (Jack Black), rapper Alpa Chino (Brandon T. Jackson) en nieuwkomer Kevin Sandusky (Jay Baruchel). Gezamenlijk zijn de acteurs bezig met de opnames van een grote filmproductie gebaseerd op een waargebeurd verhaal tijdens de oorlog in Vietnam. Maar de opnames verlopen alles behalve vlekkeloos. Tugg Speedman heeft moeite met acteren, wat pijnlijk duidelijk werd in zijn vorige geflopte film Simple Jack, over een verstandelijk gehandicapte man. Kirk Lazarus, die voor zijn rollen wel erg ver gaat, heeft zich voor deze film plastische chirurgie ondergaan om voor neger door te kunnen gaan, en heeft dan ook nogal wat moeite om als method acteur zijn personages los te laten. Jeff Portnoy is een scheten latende komiek, die compleet verslaafd is aan de cocaïne. Rapper Alpa Chino doet zich voor als stoere rapper die van vrouwen houdt, maar blijkt in werkelijkheid nogal in de knoop te zitten met zijn seksualiteit, en Kevin Sandusky lijkt eigenlijk de enige op de filmset te zijn die zich op de film focust. Dus besluit de regisseur het over een radicaal andere boeg te gooien. Hij besluit de acteurs mee te nemen de jungle in, en hen de gebeurtenissen echt te laten ervaren, terwijl de regisseur hen ongezien filmt. Als de acteurs namelijk denken dat het echt is, zullen ook de acteerprestaties realistischer zijn is zijn gedachte.
Natuurlijk loopt dat plannetje totaal anders, want ze hebben nog geen voet neergezet in de jungle, of de regisseur stapt op een oude landmijn en wordt opgeblazen. Vervolgens begint een onderlinge strijd tussen de acteurs, of dit nu de opzet van de regisseur was, of dat hij daadwerkelijk dood is. Er blijkt niets anders op te zitten dan de tocht door de jungle af te maken.

Tropic Thunder is een waanzinnig grappige, soms ook grove, maar absoluut hilarische film die de draak steekt met acteurs. Tugg Speedman is duidelijk een soort Bruce Willis of Arnold Schwarzenegger, die na hun actiehelden bestaan besloten het over een andere boeg te gooien, wat soms verrassende gevolgen had. Stiller steekt daar de draak mee, door hen neer te zetten als acteurs met weinig inhoudt, die eigenlijk niet veel anders kunnen dan stoer kijken, maar verder weinig acteervermogen hebben. Kirk Lazarus is duidelijk het voorbeeld van een method actor die te ver gaat in zijn rollen, en daardoor identiteitsproblemen krijgt. Jeff Portnoy is duidelijk een knipoog naar Eddy Murphy, de ééns zo briljante komiek die vervolgens in een neerwaartse spiraal belandde met films over scheten latende families. Alpa Chino is een duidelijk voorbeeld van de rapscene, waar nogal wat homofobie heerst, en de nadruk op heteroseksualiteit er zo dik op ligt dat je je af begint te vragen hoeveel hiervan waar is.
De film is van begin tot het eind een vreemde mix van humor, actie en een snufje gore, die wonderwel goed samen gaan in één film. Tel daarbij op de bijrollen van Matthew McConaughey als de manager van Tugg Speedman, die bijna letterlijk door het vuur gaat om te zorgen dat er voor Speedman niets aan ontbreekt op de filmset, en een briljante bijrol van Tom Cruise als de bijna onherkenbare filmmagnaat en producent Less Grossman, en je hebt een feest van jewelste.

Technisch gezien is de film enorm knap uitgevoerd, zeker voor een komedie betreft. Stiller is bepaald niet bang om flink wat actie, spektakel en special effects in zijn film te gebruiken, en verhaaltechnisch voert hij de film uitstekend uit. Stiller weet als geen ander hoe hij personages voor een komedie moet neerzetten, en dat komt overduidelijk in deze film naar voren. Het camerawerk is uitermate goed gedaan. Stiller weet exact hoe en waar de camera te plaatsen om het juiste effect te krijgen, en wisselt simpel camerawerk af met documentairestijl en dan weer heel cinematografisch. Een Oscar zal hij er niet voor krijgen, maar het niveau is zeker hoger dan bij de gemiddelde komedie.
Maar de echte ster van de show zijn toch Ben Stiller, Robert Downey Jr. en Tom Cruise. Stiller weet goed zijn taak als regisseur te combineren met zijn acteren, en nergens valt er vanaf te zien dat Stiller te veel naar zich toe trekt in zijn rol, of zijn regie leidt onder zijn acteren. Robert Downey Jr is briljant als de methodactor die maar moeite heeft om zijn rollen los te laten, en is hilarisch als een acterende Australiër die een neger speelt. Het is dan ook geen wonder dat Robert Downey Jr zelfs voor een Oscar werd genomineerd met deze rol! Tom Cruise weet daarnaast als Less Grossman een compleet uniek, over-the-top personage neer te zetten, waar we van hopen dat we in de toekomst nog veel meer te zien zullen krijgen.

Eindoordeel: Een hilarische film die Hollywoodacteurs flink op de hak neemt in een originele komedie, boordevol hilarische personages, situaties, maar die niet schuwt om hier en daar wat gore en actie te gebruiken. De film is bepaald niet voor de jongste onder ons, maar voor de volwassenen is de film gieren, brullen en lachen geblazen. Tropic Thunder zit boordevol actie, spektakel en bovengemiddeld goed acteerwerk van enkele acteurs die je niet snel in een komedie film zou verwachten. Robert Downey Jr. speelt ijzersterk evenals Tom Cruise, en dankzij het briljante regiewerk van acteur en regisseur Ben Stiller is deze film één van de allerbeste komedie's van de afgelopen jaren.

Eindcijfer: 8