vrijdag 21 juni 2013

Man Of Steel

Regie: Zack Snyder Cast: Henry Cavill, Amy Adams, Michael Shannon, Diane Lane, Russell Crowe, Kevin Costner, Laurence Fishburne e.a. Speelduur: 143 minuten Jaar: 2013

Reboot is tegenwoordig het toverwoord in Hollywood, en ook 's werelds meest bekende superheld ontkomt er niet aan. Want na de uiterst succesvolle reboot van Batman, het gemis van Christopher Reeve en een serie aan mislukte sequels, was het tijd iets radicaal anders voor Superman.
Regisseur Zack Snyder werd aan de haak geslagen om de man van staal nieuw leven in te blazen. En zelfs de regisseur van de uiterst sucesvolle Batman films werd ingeschakeld als producent om alles in goede banen te leiden. Maar is het Snyder gelukt om, net als zijn adaptatie van 300, wederom een stripboek tot leven te brengen, of vertilt ook hij zich aan de man van staal?

Man Of Steel vertelt opnieuw het verhaal van wat we eigenlijk allemaal al weten. Kal-El wordt geboren op de planeet Krypton die op het punt staat te vergaan. Zijn vader, Jor-El (Russell Crowe) probeert zijn zoon te redden, door hem in een ruimteschip naar de aarde te sturen. Tot dat punt is eigenlijk alles in deze film hetzelfde als in de vorige films. Wat daarna volgt is een poging om het tussen stadium te laten zien, van hoe Kal-El, die op aarde omgedoopt is tot Clark Kent (Henry Cavill), zijn weg en identiteit probeert te vinden vóór dat hij als verslaggever aan de slag gaat bij de Daily Planet.
We zien de zoektocht die Clark ondergaat naar zijn eigen identiteit, tot hij plots geconfronteerd wordt met Generaal Zodd, die ook van zijn planeet afkomstig is. Zodd wil een nieuw Krypton stichten, en heeft nog een klusje te klaren met de zoon van Jor-El. Natuurlijk betekent dat een heftige confrontatie en tevens het eerste optreden van Superman.

De fout die echter gemaakt is bij deze reboot, is eigenlijk dezelfde fout als bij de nieuwere Spider-Man films. Want een serieuzere, donkerdere reboot mag dan misschien werken voor een getraumatiseerde biljardair die sip zit te zijn in zijn grot en zich verkleed als vleermuis, maar voor de open, vriendelijke man van staal die symbool moet staan voor Amerika werkt dit niet echt.
Dus in plaats van het concept aan te passen, hebben de filmmakers bedacht dat ze beter Superman konden aanpassen aan hu behoeften. Dit hebben ze gedaan door Superman een soort van identiteitsprobleem mee te geven, iets wat hij in de stripboeken en vorige films nooit echt had. En de allergrootste fout die de filmmakers hebben gemaakt, is dat Superman nooit mensen dood.

De film is qua stijl erg sober, bijna zwart/wit en dat past totaal niet bij het personage van Superman. Man Of Steel is erg serieus en bevat weinig humor. Het is duidelijk dat de filmmakers hebben geprobeerd het succes van The Dark Knight te herhalen, maar ze beseffen schijnbaar niet dat dit totaal niet bij Superman past.
Kosten noch moeite zijn gespaard om van deze film een succes te maken, zoals o.a. het inhuren van enkele topacteurs zoals Russell Crowe, Kevin Costner en Laurence Fishburne. Toch mag het niet helpen, want al is het kostuumontwerp nog zo mooi gedaan, is de art direction nog zo goed, en is de cinematografie nog zo prachtig en de special effects nog zo realistisch, met een verkeerde insteek kan niemand zo'n film meer redden.

Henry Cavill heeft een enorm goede uitstraling als Superman, alhoewel het nog maar even de vraag is hoe geloofwaardig hij straks overkomt als Clark Kent. Russell Crowe doet zijn ding, maar niet echt iets bijzonders. Kevin Costner is fijn om weer eens op het witte doek te zijn als surrogaat vader Jonathan Kent, en heeft wel degelijk iets vaderlijk en beschermends over zich heen. Michael Shannon is wel dreigend als Generaal Zodd, maar zo overdreven geobsedeerd met zijn doel zonder duidelijke reden waarom het niet anders kan, dat het lastig is te accepteren voor het publiek. Amy Adams is compleet inwisselbaar als Lois Lane, die niets weg heeft van de eigenwijze, roekeloze journaliste die ze in de stripboeken en films was.
Een ander probleem waar de film mee kampt is het feit dat er een liefdesrelatie opbloeit tussen Superman en Lois Lane, zonder dat de twee personages ooit echt tijd hebben gehad om elkaar een beetje te leren kennen.

Snyder probeert nog zo goed mogelijk te hinten naar iets episch, met zijn zogenaamd half epische, half kunstzinnige close-ups, maar dit trukje werkt totaal niet. Geen hoeveelheid epische muziek, special effects of hoeveelheid actiescenes kan verbergen dat Man Of Steel een mislukte poging is om Superman naar een hoger niveau te tillen. Je begint zelfs een beetje te denken dat Superman Returns uit 2005 nog niet eens zo'n slechte film was, en dat kan toch absoluut niet de bedoeling zijn.

Eindoordeel: De reboot truc om alles realistischer en donkerder te maken zoals bij de Batman films, is de ondergang van deze Superman film. Want ondanks het feit dat alle registers in deze film worden open getrokken, van special effects, tot een blik topacteurs, werkt het algehele concept van een donkere, realistischere aanpak gewoon niet voor Superman. En dat is best jammer, van Henry Cavill had best een goede Superman kunnen zijn.

Eindcijfer: 6