donderdag 13 december 2012

The Hobbit: An Unexpected Journey

Regie: Peter Jackson Cast: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Christopher Lee, Cate Blanchett, Hugo Weaving, Elijah Wood, Ian Holm, Andy Serkis e.a. Speelduur: 169 minuten Jaar: 2012

Na jarenlang getouwtrek over rechten, filmstudio's in financiële problemen en een regisseur die het project verliet, is het dan eindelijk zo ver. The Hobbit, naar het beroemde kinderboek van J.R.R. Tolkien, en de voorloper van The Lord of the Rings, heeft eindelijk het witte doek gehaald, dankzij de regisseur van The Lord of the Rings zelf, Peter Jackson. Het 60 pagina tellende boekje is door Jackson verdeeld over 3 films en aangevuld met aanvullend materiaal uit de appendix van de Lord of the Rings boeken. Maar is een boek van 60 pagina's verdelen over 3 films van 3 uur niet een beetje teveel van het goede, zelfs met aanvulling uit de appendix?

Lang voordat The Lord of the Rings ooit in boekvorm verscheen was er de Hobbit. Een kinderboek van 60 pagina's over een hobbit die op avontuur ging met 13 dwergen en een tovenaar, om een draak te verslaan en de dwergen hun thuis terug te geven. Op dit avontuur ontmoette de hobbit, Bilbo Baggins, een vreemd wezen genaamd Gollum, waar Bilbo een magische ring in zijn handen kreeg. Jaren later zou het belang van deze ring duidelijk worden in de Lord of the Rings boeken, die vervolgens magistraal goed verfilmd werden door regisseur Peter Jackson.
Daarna deed Jackson andere projecten, zoals King Kong en The Lovely Bones, maar toch bleven de vragen maar komen of Jackson ooit eens de Hobbit zou gaan verfilmen. Maar toen Peter Jackson New Line Cinema aanklaagde voor achtergebleven betalingen, gaf New Line Cinema directeur Robert Shaye aan dat hij nooit meer met Peter Jackson wou werken, en bleek een Hobbit film uitgesloten te zijn.
Pas toen New Line Cinema compleet werd overgenomen door Warner Bros. leek er weer hoop te zijn. Het Hobbit project leek te zijn opgestart, en nog beter, Peter Jackson bleek betrokken te zijn als producent en schrijver. Regisseur Guillermo Del Toro bleek door Peter Jackson gevraagd te zijn om het project te regiseren, en dat leek op de juiste keuze volgens de fans.
Maar om het project van de grond te krijgen was ook de medewerking van studio MGM vereist, omdat zij ook een deel van de rechten bezaten, en net toen MGM op het punt stond om akkoord te gaan, raakte die studio in de financiele problemen. Del Toro zag na 2 jaar af van het project om voorrang te verlenen aan andere projecten die meer zekerheid boden, en er leek maar geen einde te komen aan de problemen rondom de Hobbit. Met een studio in de financiele problemen, en zonder regisseur, leek het einde in zicht.
Maar gelukkig stapte Peter Jackson zelf naar voren, en besloot het project op zich te nemen.
En nu is de film er eindelijk. Alhoewel, het eerste deel dan, want Peter Jackson besloot om het boek in drie delen te verfilmen, aangevuld met materiaal uit de appendix van de Lord of the Rings boeken, en aangepast zodat de films naadloos zouden aansluiten op The Lord of the Rings films.

Het verhaal is dus eigenlijk vrij simpel. Bilbo Baggins (Martin Freeman) word gevraagd door Gandalf (Ian McKellen) om met hem en 13 dwergen hun thuisland terug te veroveren van de draak Smaug. De dwergen staan onder leiding van Thorin Oakenshield (Richard Armitage), opvolger van de troon, die zijn opa en later ook zijn vader ten onder zag gaan aan hebzucht. En onderweg komen we natuurlijk weer de nodige obstakels tegen die overwonnen moeten worden. Zo komt Bilbo onderweg onder meer trollen tegen (die later in The Lord of the Rings ook kort even een cameo hebben), elven (waaronder Elrond uit Lord of the Rings), orcs (zie ook Lord of the Rings), goblins (zie wederom LOTR) en een vreemd schepsel genaamd Gollum (Andy Serkis) en een geheimzinnige ring die voor kenners van de Lord of the Rings films enige betekenis zal hebben.

Peter Jackson weet wederom op een prachtige manier Tolkien's wereld tot leven te brengen, met prachtige plaatjes van Nieuw-Zeeland gecombineerd met enkele van de beste visual effects ooit op het witte doek vertoond. Zeker in 3D, en dan met name de 3D HFR versie, is het een prachtige schouwspel om te aanschouwen, die helemaal tot leven komt en je compleet meesleurt in deze fantasiewereld.
Maar er is meer nodig dan alleen mooie plaatjes en 3D om een goede film te maken, en dat is waar Peter Jackson zich hier op glad ijs begeeft. De film is simpelweg gewoon te lang, en voelt ook te lang aan. Enkele scenes hadden eruit gekund, en andere scenes hadden hier en daar iets ingekort kunnen worden. Daar komt bij dat de 13 dwergen niet allemaal geïntroduceerd worden, waardoor de film slechts enkele dwergen benoemt, en het voor het publiek een raadsel is wie die andere dwergen allemaal zijn. Hierdoor is het lastig om de dwergen uit elkaar te houden.
Daarnaast wordt het voor het publiek nooit echt goed duidelijk gemaakt waarom Gandalf precies Bilbo uitpikt om mee te gaan op deze reis. Bilbo heeft niets met avonturen, en ziet het in het begin van de film helemaal niet zitten om met 13 dwergen en een tovenaar op pad te gaan. Wat Gandalf dus drijft om Bilbo uit te pikken blijft enigszins onduidelijk.
De slechterik uit de film, de witte ork Azog, heeft weinig inhoud. Hij schreeuwt vooral veel, en geeft vaak dezelfde opdrachten die hij steeds herhaalt, maar doet verder eigenlijk weinig dan vooral het tempo in de film houden.

Maar de film bevat ook sterke punten. De openingsscène zet het voor ons vertrouwde beeld neer van de Bilbo die wij kennen uit de Lord of the Rings, en Ian Holm als Bilbo zet dat op een geweldige manier neer. De scene waarin het plot wordt uitgelegd, aan de hand van de geschiedenis van Erebor en de komst van Smaug is prachtig gedaan, en maakt direct voor het publiek duidelijk waar het om draait. De scene met de drie trollen pakt precies de goede toon van een mix uit het boek en zonder de aansluiting te verliezen met de toon van Lord of the Rings en de scene in Rivendell is een welkom rustpunt in de film en geeft ook de nodige uitleg voor de kenners van de Lord of the Rings trilogie.
En natuurlijk staat Peter Jackson wederom garant voor behoorlijk wat spektakel, en die ontbreekt ook deze keer zeker niet. De scene in goblin town laat zien dat Jackson dit nog steeds prima in de vingers heeft. Maar het is voornamelijk de scene tussen Gollum en Bilbo die toch echt de moeite waard is om deze film te bekijken. Andy Serkis en Martin Freeman spelen met z'n tweeën de sterren van de hemel, in deze prachtige, spannende en toch ook grappige scene, die de mensen nog zullen herinneren uit het boek.
Alleen de finale van de film duurt dan weer iets te lang en voelt ietwat geforceerd aan, wat ervoor zorgt dat je een beetje gemixte gevoelens over de film hebt als deze is afgelopen.

Ian McKellen laat wederom zien dat hij de enige acteur momenteel is die op waardige wijze gestalte kan geven aan de tovenaar Gandalf. Martin Freeman is perfect gecast als de (té) nette hobbit Bilbo, en Richard Armitage doet het prima als de dwerg Thorin. Andy Serkis is echter van een geheel ander niveau, en weet bijna in zijn eentje de gehele film te redden in slechts één scene.
Ook oudgediende zoals Christopher Lee als Saruman, Hugo Weaving als Elrond en Cate Blanchett als Galadriel zijn een fijn vertrouwd beeld en doen een prima performance.
De cinematografie is prachtig, en in 3D zeker de moeite waard om te bekijken. De klachten over de 3D HFR versie zijn begrijpelijk, maar als je je ogen er even aan laat wennen is het zeker een verbetering ten opzichte van de normale 3D versie.
De special effects zijn prachtig, alhoewel in de 3D versie hier en daar af en toe te merken valt dat hier nog winst te behalen valt, maar Gollum is absoluut overtuigend en nog vele malen beter dan in Lord of the Rings. De art direction is wonderbaarlijk mooi, de kostuums zijn prachtig en van een niveau zoals we dat alleen van Peter Jackson en zijn team mogen verwachten, en ook de make-up is naadloos.
Alleen Howard Shore's zijn muziek lijkt iets te veel op safe te spelen, door veel de originele score uit de Lord of the Rings films te herhalen, en slechts enkele nieuwe tracks hier aan toe te voegen.

Eindoordeel: Een ietwat onevenwichtige film die gelukkig net op tijd gered wordt door Andy Serkis. De cast is prima en doet geweldig werk, maar met niet alle personages krijgen de kans in deze film. Martin Freeman doet het prima en is een genot om naar te kijken als Bilbo, en Ian McKellen houdt de film in evenwicht. Prachtige plaatjes zijn niet genoeg om het onevenwichtige verhaal te doen verhullen, maar het spektakel wat de film te leveren heeft, samen met een sterke cast maak deze film toch absoluut wel de moeite waard.

Eindcijfer: 8