vrijdag 25 juli 2008

The Dark Knight

Regie: Christopher Nolan Cast: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, Morgan Freeman, Gary Oldman e.a. Speelduur: 152 minuten Jaar: 2008

The Dark Knight is het vervolg op de reboot van de Batman franchise, die begon met Batman Begins. Begins bracht Batman terug naar zijn essentie, een donkere superheld met een trauma. In deze nieuwe film moet Batman het opnemen tegen zijn aartsvijand de Joker, en daar kwam vooraf al wat kritiek op te staan. Want hoe kon iemand ooit ons Jack Nickelson als de Joker doen vergeten in de Batman film van Tim Burton? Die kritiek werd alleen maar heviger toen bekend werd dat de jonge Heath Ledger de rol op zich zou nemen. Totdat de eerste beelden verschenen met Ledger als de Joker, en de kritiek als sneeuw voor de zon verdween. Kort daarna overleed Ledger wat zorgde voor een ware hype omtrent de nieuwe Batman film, maar de vraag is natuurlijk of de film ook op kan tegen de hype die is ontstaan?

Het verhaal gaat verder waar Batman Begins eindigde. Batman (Christian Bale) is bezig geweest de corruptie in Gotham City te bestrijden, en zit de maffia op de hielen. En gelukkig krijgt Batman in deze film hulp van een nieuwkomer, openbaar aanklager Harvey Dent (Aaron Eckhart), de nieuwe baas van Rachel (Maggie Gyllenhaal), die net als Batman de corruptie in de stad wilt bestrijden, maar in tegenstelling tot Batman daar geen masker voor nodig heeft. Het lijkt er dus op dat het plan wat Bruce Wayne smeedde in Batman Begins, om mensen te inspireren door een symbool te worden, heeft gewerkt, en Batman zijn cape aan de willigen kan gaan hangen om terug te keren naar zijn grote liefde Rachel.
Maar dan komt er plots een nieuwe speler op het toneel die alles veranderd. Zijn naam is de Joker (Heath Ledger), een moordlustige maniak met make-up en een luguber gevoel voor humor, en de Joker heeft maar een doel: anarchie en chaos creëren, en is daar uiterst effectief in. Al snel weet de Joker iedereen om zijn vingers te winden door manipulatie en het tegen elkaar uitspelen van mensen, en houdt hij de stad in gijzeling met zijn zieke spelletjes. Batman doet wat hij kan op de Joker te stoppen, maar hoe hou je eigenlijk iemand tegen die geen doel heeft en geen reden heeft om te doen wat hij doet?
Bruce komt erachter wat Batman niet kan doen, en dat is een grens overschrijden die de Joker wel overschrijdt, namelijk mensen doden, en komt erachter dat dit zijn achilleshiel is. Maar Batman is niet het enige slachtoffer van de Joker, en dat heeft grote gevolgen voor Bruce Wayne, Batman én Gotham City.

The Dark Knight is een onheilspellende film met een ijzingwekkende sfeer, ondersteunt door een supersterk script en meesteracteurs. Nolan weet daarmee de superhelden film naar een Oscarwaardig niveau te trekken, en heeft dat voor een groot deel te danken aan zijn ijzersterke script en ijzersterke cast.
Heath Ledger geeft ons een totaal andere, maar veel engere, gevaarlijkere en gestoordere Joker dan Nichelson deed. Waar Nicholson's Joker vooral grappig was, is Ledger's Joker vooral intimiderend en maniakale psychopaat, en komt daardoor eigenlijk veel dichter bij de Joker van de jaren '30 en '40  van de vorige eeuw. En Ledger weet een absolute wereldperformance neer te zetten die zo sterk en beangstigend is, dat je direct snapt waarom Batman doet wat hij moet doen. Het werpt direct ook de vraag op wat je kunt doen tegen mensen die geen grenzen lijken te hebben, en hoe ver we daarin kunnen gaan om hen daarin te stoppen.

Maar gelukkig is Ledger niet de enige goede acteur, want alhoewel Ledger in deze film de show steelt, zit deze film bordevol sterke acteurs. Christian Bale doet het wederom erg goed als zowel Bruce Wayne en Batman. Nog steeds als Batman met een overdreven schorre, zware stem, maar hij doet dat zo overtuigend, dat het niet eens meer stoort. Als Bruce Wayne is Christian Bale waarschijnlijk nog wel op zijn sterkst. Hij weet perfect de doordachte man te spelen die een playboy speelt.
Naast Bale is natuurlijk ook Michael Caine als zijn trouwe butler Alfred weer aanwezig. Alfred toont ook in deze film meer dan alleen een butler te zijn, maar meer een handlanger en vertrouweling van Bruce, die tevens een vaderfiguur voor hem is. De andere vaderfiguur in deze film, in de vorm van Morgan Freeman's Lucius Fox heeft deze keer wat meer te doen dan alleen op zijn stoffige kantoor te zitten, functioneert als een ware Q uit een Bond film voor Batman.
Aaron Eckhart als nieuwkomer doet het prima in deze film als de openbaar aanklager Harvey Dent waar iedereen zijn hoop op heeft gevestigd. Naast de uiterst perfecte typecasting van een typisch Amerikaanse kop, is Eckhart zijn twist aan het einde geloofwaardig te noemen. Maggie Gylllenhaal die de rol van Katie Holmes overnam uit Batman Begins heeft helaas niet de charme, maar doet het goed genoeg om overeind te blijven tussen al dat acteergeweld.

Qua acteren zit het dus wel goed met deze film, en ook het script is, uiteraard zoals je het van Nolan mag verwachten, subliem! De uitvoering is dan ook verrassend genoeg net zo sterk als het verhaal. De opzet van scene's, het tempo past perfect als een legpuzzel in elkaar. Er is voldoende actie om de fans gerust te stellen, maar ook voldoende verhaal en dialoog voor de mensen die niet voor de actie komen. Het is dan ook aan deze combinatie, van popcorn actie met brains, dat tot het enorme succes geleid heeft van deze film.
De special effects zijn prima, alhoewel op sommige punten er nog wat verbeterpuntjes zitten. De actie scene's hebben het meeste last hiervan, maar Harvey Dent's lot is dankzij de special effects uiterst goed gelukt, en zeer realistisch, tot bijna angstaanjagend te noemen. De kostuums zijn uitstekend, zeker die van de Joker past prima binnen zijn personage, en dat ondanks het feit dat er toch zeker wel vrijheden met het personage, zijn kostuum en zijn make-up zijn genomen. Ook Batman zijn kostuum krijgt een update, die niet alleen voor de looks is zoals vaak in vorige films gebeurde, maar vooral voor het verhaal en Christian Bale zelf erg logisch zijn.
Een ander toppunt uit deze film is de soundtrack. Zowel de sounddesign, als de Batpod bijvoorbeeld, als de muziek van Hans Zimmer zijn uitstekend te noemen. Het is dankzij Zimmer zijn ijzingwekkende muziek dat de film een onheilspellende sfeer krijgt, waardoor het zweet in je handen krijgt, maar tegelijkertijd geen seconde van de film wilt missen.

Eindoordeel: De beste superheldenfilm tot dusver gemaakt. Met een intelligent script, ijzersterke acteurs die Oscar-waardige performances neer zetten, en een film die het superhelden genre volwassen weet te maken, weet Nolan te bewijzen dat superhelden allang niet meer voor de jongsten zijn. Sterker nog, de onheilspellende sfeer in de film, gemixt met de thema's en elementen in de film, maken deze film waarschijnlijk niet erg geschikt voor jonge kijkers. Maar voor iedereen die volwassen genoeg is, is deze film smullen. Nolan bewijst wederom origineel te kunnen zijn, zelfs als het om bestaand materiaal gaat. De ster uit de film is natuurlijk de wijlen Heath Ledger die niet onterecht postuum een Oscar voor deze rol kreeg, maar zijn tegenspelers doen zeker niet voor hem onder. Een uitstekend superhelden film die absoluut het bekijken waard is, zelfs voor mensen die normaal gesproken een hekel aan superhelden hebben, en dat wil wat zeggen!

Eindcijfer: 9,5