woensdag 21 december 2011

Mission: Impossible - Ghost Protocol

Regie: Brad Bird Cast: Tom Cruise, Jeremy Renner, Simon Pegg, Paula Patton, Michael Nyqvist e.a. Speelduur: 133 minuten Jaar: 2011

De Mission Impossible serie is alweer aan het vierde deel toe, en na het enigszins teleurstellende tweede en derde deel is het erop of eronder voor deze franchise. Tom Cruise speelt uiteraard weer de hoofdrol van agent Ethan Hunt, en dit keer is regisseur Brad Bird ingehuurd om voor een ommekeer voor de filmserie te zorgen. Brad Bird regisseerde voorheen eigenlijk alleen maar animatiefilms (waaronder Ratatouille en The Incredibles van Pixar), en dit is dus zijn eerste live-action klus. De vraag is dus of Bird een live-action film net zo goed aan kan als animatie, of dat Mission Impossible daarmee gereduceerd wordt tot een cartooneske vertoning?

Ethan Hunt (Tom Cruise) krijgt deze keer de missie om een terrorist te stoppen die Russische nucleaire wapens wil gebruiken van het Kremlin, om zodoende een oorlog te beginnen tussen de VS en Rusland. Als de missie in het Kremlin compleet faalt, wordt de schuld gelegd bij Ethan Hunt en zijn team, en moeten ze niet alleen de terrorist zien te stoppen voordat zijn plan slaagt, maar ook nog eens hun onschuld bewijzen. Uiteraard gaat dit gepaard met een hoop actie, stunts en onmogelijke halsbrekende toeren, zoals we gewend zijn van een Mission Impossible film.

Maar gelukkig brengt Brad Bird als regisseur een frisse kijk op de serie, waardoor de serie er ineens weer jaren mee door kan gaan. Brad Bird weet succesvol actie en humor te combineren, en neemt het niet al te serieus, waardoor de fun-factor van de Mission Impossible films weer is teruggekeerd.
Met name de scene in Dubai in één van de hoogste gebouwen ter wereld is de trekpleister van deze film, en geheel niet ten onrechte. De scene is behalve de trekpleister ook enorm spannend, zenuwslopend maar met een gevoel voor humor, die de film een eigen karakter mee geeft. Bird weet daarbij goed gebruik te maken van zijn cinematografisch talent om van de scene een klassieker te maken, zonder te vervallen in cliché's.
Tom Cruise is zoals altijd eigenlijk altijd goed, en weet zonder problemen weer in de huid te kruipen van Ethan Hunt. Ditmaal wordt hij bijgestaan door Benji (Simon Pegg), de technicus die we al in het vorige deel leerde kennen, maar nu ook mee het veld in mag. Deze wordt heerlijk gespeeld door Simon Pegg die voor de nodige humor zorgt, en daarmee het komisch hart van de film is. Verder wordt het team aangevuld door Paula Patton voor de seksappeal en Jeremy Renner als IMF-agent die meer is dan hij doet blijken.

Qua art direction is de film prima op orde, en ook de kostuums zijn zoals we mogen verwachten van een Mission Impossible film. Maar het zijn natuurlijk met name de special effects en stunts waar het om draait in deze film, en deze zijn subliem uitgevoerd. De film gaat niet te veel overboord met de special effects, iets waar vorige delen soms nog wel eens last van hadden, en de stunts zijn subliem uitgevoerd.
Maar het grootste verschil van deze film met de vorige Mission Impossible film, is wel dat de film weer echt als een film aanvoelt in plaats van een TV-aflevering, en dat Bird zijn publiek af en toe wat rust gunt, iets waar het hyperactieve vorige deel een ernstig tekort aan had. De humor wordt dan ook vooral gebruikt om de spanningsboog af en toe te breken, waarna de spanning weer opnieuw opgebouwd kan worden.

Eindoordeel: Alhoewel de eerste Mission Impossible film nog altijd de beste is, komt deze nieuwe film op een goede tweede plaats terecht. De film is origineel, bevat genoeg actie, stunts en special effects om te leveren waar het publiek om vraagt, maar is stukken beter gedoceerd dan andere delen, en bevat bovendien een gevoel voor humor die in andere delen nogal eens ontbrak. Brad Bird weet daarmee een prima eerste live-action film af te leveren, waarmee hij bewijst ook hiermee goed overweg te kunnen, en voegt daarnaast iets nieuws toe aan de filmserie. Een prima vervolgfilm dus die de filmserie weer nieuw leven in blaast. Nu is het dus maar wachten op het vijfde deel!

Eindoordeel: 7