vrijdag 6 april 2007

Hot Fuzz

Regie: Edgar Wright Cast: Simon Pegg, Nick Frost, Martin Freeman, Bill Nighy, Timothy Dalton e.a. Speelduur: 121 minuten Jaar: 2007

Een aantal jaar terug maakt het trio van Edgar Wright, Nick Frost en Simon Pegg furore met de horrorkomedie Shaun of the Dead, waarin ze handig gebruik maakte van typisch Engelse humor om het genre op de hak te nemen. Het bleek een schot in de roos. Nu zijn de heren terug en nemen ze deze keer het actie genre onder handen. Films als Bad Boys en Point Break waren de inspiratie, die in deze film wederom gemixt worden met de typische Britse humor. Dit kan natuurlijk op twee manieren uitpakken, of de heren doen een herhaling van Shaun of the Dead, waarbij door gebrek aan originaliteit hun trucje al snel zichtbaar wordt, en de film daarmee flopt. Of de heren weten wederom op originele wijze het genre op de hak te nemen en laten daarmee zien geen eendagsvlieg te zijn. Welke van de twee zal het worden?

Het verhaal gaat over politieagent Nicholas Angel (Simon Pegg) van de Londense politie. Hij blinkt uit in alles wat hij doet als agent. Ietsje té goed zelfs, want doordat hij zo goed presteert lijkt het alsof de rest van het korps er niets van bakt. Dus wordt Nicholas Angel weggestuurd naar het rustige dorpje Sandford, dat al meerdere malen is genomineerd voor dorp van het jaar, en waar er verder totaal niets te beleven valt.
Het lokale politiekorps heeft dan ook veel tijd om handen voor andere zaken, zoals het vangen van ontsnapte zwanen en het eten van ijsjes en taarten. Maar als er een ongeluk in het dorp gebeurd, waarbij twee mensen op gruwelijke wijze de dood vinden, vertrouwd Nicholas het zaakje al direct niet meer. Hier moet meer aan de hand zijn. Maar heeft Nicholas gelijk, of kan hij gewoon niet tegen de rust van het platteland?
Naar mate de film vordert vinden er steeds meer ongelukken plaats, en Nicholas raakt er steeds meer van overtuigd dat er een moordenaar in het dorp rond loopt. Zijn collega's denken daar echter heel anders over, en zien in hem een stadsagent die langzaam aan knettergek aan het worden is van de rust.

De film is wederom een sublieme combinatie van in dit geval actie met Britse humor, waarbij de drie heren op originele wijze het actie genre op de hak weten te nemen. De humor van de film zit hem niet alleen in de losse grappen, maar zit eigenlijk in het gehele script verwerkt, dat zo ridicuul is dat het onmogelijk is om een strak gezicht erbij te houden. Het script zit verder solide in elkaar, en weet zowaar ieder personage zijn eigen karakter ontwikkeling mee te geven, waardoor het in veel gevallen de inspiratiebronnen soms zelfs ontstijgt.
Simon Pegg speelt op sublieme wijze de superagent die maar moeilijk rust kan vinden, en continu met zijn werk bezig is. Daar tegenover staat Nick Frost als de altijd lollige politiepartner van Nicholas, die totaal geen kaas heeft gegeten van het echte politiewerk, en compleet geobsedeerd is met actie films. Dat laatst komt goed uit voor de finale, waarin de filmmakers soms letterlijk shots kopiëren uit de films die hun inspireerden.
De film heeft vaart, en dat wordt er met name in gehouden door de interessante, zeer economische manier van editing, die zowel origineel als effectief is. De art direction heeft prima werk afgeleverd om Sandford het rustieke en plattelandse uiterlijk te geven, en de special effects zijn solide uitgevoerd.

De film bevat voldoende actie om iedere actiefilm liefhebber voor zich te winnen, en is doordrenkt met de zo kenmerkende Britse droge humor. Mensen die niet van Britse humor houden kunnen deze film beter overslaan, maar voor de rest is de film genieten vanaf het eerste moment. Alle actieclichés worden van stal gehaald en op komische wijze onderuit gehaald, en geen moment wordt onbenut gelaten door de heren om hun stempel op de film te drukken.
Het is vooral door de perfect op elkaar ingespeelde Pegg en Frost dat deze film zo goed werkt, waarbij beide tegenpolen zijn van elkaar, die zoals het hoort bij een buddy-film van een haat-verhouding langzaam naar een liefde-verhouding toegroeien, waarbij de personages elkaar nodig hebben om te kunnen overleven.
De rest van de cast doet uitstekend werk om zowel absurde als zeer karikaturale personages neer te zetten die prima past bij de humor uit de film. Een extra vermelding voor Timothy Dalton (oud James Bond-acteur), is zeker waard, als de sinistere supermarkt manager die wel erg verdachte one-liners eruit gooit.

Eindoordeel: De film is heerlijk te genieten als een uiterst goede combinatie tussen actie en humor. De liefde voor het genre spat er duidelijk vanaf, maar de heren gieten hier heerlijk hun eigen humoristische sausje overheen, waardoor de heren laten zien dat het niet simpelweg kopiëren is, maar dat ze ook over zeer veel originaliteit beschikken. Voor actiefilm liefhebbers is deze film zeker een must, en zij zullen zeer veel momenten herkennen uit andere actiefilms, maar ook voor de niet-actiefilm liefhebber bevat deze film voldoende om heerlijk te kunnen genieten van Britse humor. De beste beschrijving die je van de film eigenlijk zou kunnen geven is Bad Boys goes to Britain, en dat was ook precies het doel van de filmmaker. Een aanrader dus!

Eindcijfer: 8,5