Het is lange tijd stil geweest rond de gevleugelde superheld Batman, want na het debacle waarin regisseur Joel Schumacher Batman achterliet als een übercampy superheld was er niemand die zijn vingers durfde te branden aan het project. Tot regisseur Christopher Nolan voorbij kwam, die voornamelijk naam had gemaakt met films zoals Memento, sterk psychologische thrillers met een hoge mate van originaliteit en realisme. Hij wou graag de Batman franchise nieuw leven in blazen, en besloot over een radicaal andere boeg te gooien. In plaats van stripboek-achtige actie en dialogen, moest Batman realistisch en volwassen worden, en de vraag is natuurlijk of het Nolan daarmee is gelukt om de vleermuisman te reanimeren?
De film laat meer de achtergrond zien van hoe Bruce Wayne (Christian Bale) Batman wordt, en is daarmee de eerste Batman film die probeert om de geschiedenis van Batman te laten en waarom Bruce Wayne er toch voor kiest om 's avonds verkleed als vleermuis over de daken van Gotham City plaats te nemen. De aanpak is een stuk realistischer en volwassener, en dat komt deze film alleen maar ten goede.
We leren Bruce kennen als een klein jongetje van rijke ouders met een grote angst voor vleermuizen. Als zijn ouders vermoord worden, heeft hij last van een groot schuldgevoel. Jaren later, als hij studerende is, besluit hij wraak te nemen op de moordenaar van zijn ouders, maar die kans wordt hem door een noodlottige toeval ontnomen. Bruce beseft zich hierdoor echter wel dat wraak en gerechtigheid niet éen en hetzelfde is, en Bruce besluit daarop Gotham City te verlaten om op zoek te gaan naar echte rechtvaardigheid.
Die zoektocht leidt hem uiteindelijk naar Ra's Al Ghul, een ninja die Bruce graag wilt opleiden om hem te helpen in zijn zoektocht naar rechtvaardigheid. Getraind als ninja keert Bruce terug naar Gotham City, en besluit hij dat er maar één manier is om de corruptie en misdaden in zijn stad te bestrijden, en dat is als symbool in plaats van als man. Langzaam aan beginnen de puzzelstukjes op zijn plaats te vallen, en Bruce overwint uiteindelijk zijn angst voor vleermuizen, en besluit dat het tijd wordt dat zijn vijanden zijn angsten gaan delen. Batman is geboren.
Batman wordt daarbij geholpen door zijn trouwe butler Alfred (Michael Caine) en een werknemer van Wayne Enterprise (het bedrijf van Bruce zijn vader dat hij geërfd heeft) Lucius Fox (Morgan Freeman). Maar al snel blijkt dat de misdaad uit de hand begint te lopen aan de hand van een geheime organisatie die Gotham wil vernietigen, omdat Gotham te decadent en corrupt is geworden om te redden. Zij hebben hiervoor de Scarecrow (Cillian Murphy) ingeschakeld, een slechterik die net zoals Batman de angsten van mensen tegen hen gebruikt. Zal het Batman/Bruce Wayne lukken om Gotham te redden van vernietiging en de Scarecrow en de organisatie waarvoor hij werkt te verslaan? Of is hij te laat met zijn reddingspoging?
Het duurt even voordat we Batman voor het eerst te zien krijgen, maar hier krijgen we wel voor terug dat we een betere en logischer verklaring krijgen waarom en hoe Bruce Wayne Batman wordt. We spenderen in de film meer tijd aan Bruce Wayne dan aan Batman, maar daardoor kunnen we wel beter begrijpen waarom Bruce doet wat hij doet, en bovenal kunnen we beter meeleven met het personage.
De aandacht gaat in deze film dus veel meer uit naar Bruce Wayne als Batman dan naar de badguys zoals in vorige films, en dat pakt zeer goed uit in deze film. Nolan zet Bruce neer als een getraumatiseerde jongen die rechtvaardigheid wilt voor de moord op zijn ouders, en Christian Bale zet dat op uitermate overtuigende wijze neer. De film bevat veel meer lagen en psychologische verklaringen dan alle andere Batman films bij elkaar, en dat past erg goed bij iemand die besluit om verkleed als vleermuis de misdaad te bestrijden. Je moet immers wel erg wanhopig en een beetje getikt zijn om dit te doen, en Nolan geeft hier een uiterst goede verklaring voor in zijn film. Ook worden meer zaken zoals Batman's riem en cape, zijn masker en batmobile verklaard op een logische wijze, waardoor we niet alleen begrijpen wat Bruce ermee wilt bereiken, maar Nolan bovendien ook functie geeft aan de basiselementen van Batman.
De cape is bijvoorbeeld meer dan alleen voor de sier, en dient als een soort van glider om door de lucht mee te kunnen zweven, zijn riem is meer dan alleen handig om zaken in op te bergen, maar ook een mechanisme op zichzelf ophoog mee te kunnen takelen, en de batmobile was ooit een leger voertuig dat voor het leger helaas niet voldoende mogelijkheden had, maar perfect is voor de donkere wreker.
De art direction in de film is subliem gedaan. Gotham City ziet er realistischer en grauwer uit dan ooit, Batman is intimiderend, en de batmobile is na een goede uitleg een uitermate stoere batmobile. Het Batman kostuum bevat meer technische elementen zoals het leger die ook zou gebruiken (het pak was immers ooit door Wayne Enterprise ontworpen als infantriepak wat te duur was voor volgens het leger), en de monorail die door Bruce zijn vader is gebouwd geeft een eigen look aan Gotham City.
De geluidseffecten verdienen een extra vermelding, want zij maken niet alleen de batmobile een zeer intimiderend voertuig, maar bovendien ook alle gevechten een stuk heftiger en realistischer. Verwacht in deze film dan ook geen Matrix achtige kung-fu gevechten, maar harde klappen die keihard aankomen. En dat is ook precies wat volgens Nolan de bedoeling was. Hoe kun je je immers investeren in een personage die al zo ongeloofwaardig en bijna ridicuul is, als je niet in de wereld om hem heen geloofd? En dus is alles in de film met een realistische aanpak gedaan.
Verwacht dus geen campy Batman meer die zijn vijanden op de meest lachwekkende wijze verslaat, maar een intimiderende donkere superheld die je niet in een krap steegje tegen wilt komen. De film is daarom bijna ook meer een crime-thriller dan een echte superheldenfilm, maar besteed meer aandacht dan ooit aan de titelpersonage, in plaats van de badguys.
De cast bestaat verder uit een ensemble van Hollywood top-acteurs zoals Michael Caine als burler Alfred, die een geheel eigen Alfred neerzet, die meer is dan alleen Batman's butler, maar ook zijn moraal kompas en steun in tijden van nood. De relatie tussen Bruce en Alfred veranderd daardoor meer in een vader/zoon relatie, dan in een meester/butler verhouding, wat zeker in deze tijd een stuk aannemelijker is.
Morgan Freeman speelt Lucius Fox, een soort van Q uit de James Bond films voor Bruce, en brengt de nodige droge humor met zich mee. Katie Holmes speel Bruce's jeugdliefde die later uitgroeit tot een medewerker van de officier van justitie, en daarmee onbedoeld Bruce van informatie verschaft.
Liam Neeson speelt Ra's Al Ghul, Bruce zijn mentor en trainer, met een vastberaden gedachte, en onze eigen Rutger Hauer speelt prima de geldbeluste nieuwe directeur van Wayne Enterprise, die maar wat graag Bruce te vriend wilt houden, en hem er tegelijkertijd net zo graag uit wilt werken. En Gary Oldman doet het prima als de hier nog jonge Jim Gorden (die later Commisaris Gordon wordt) die als rechtschapen politieagent probeert zijn werk te doen in een corrupte stad, en daarbij hulp krijgt van Batman.
Eindoordeel: Maak je klaar voor een compleet nieuwe blik op Batman, die veel realistischer, grauwer, donkerder en intimiderender is dan alle vorige films. Met een sublieme cast, uitstekend script en geweldige art direction krijgen we een inside look van hoe Bruce Wayne in Batman veranderd. Ga niet zitten wachten tot Batman voor het eerst op het witte doek verschijnt in deze film, want dat duurt nog wel even, maar geniet in plaats daarvan van het verhaal van hoe een man veranderd in een symbool. Een aanrader voor vriend en vijand van superhelden!
Eindcijfer: 8,5
0 reacties:
Een reactie posten