donderdag 20 november 2003

The Lord Of The Rings: The Two Towers Extended Edition

Regie: Peter Jackson  Cast: Elijah Wood, Ian McKellen, Sean Astin, Sean Bean, Cate Blanchett, Orlando Bloom, Billy Boyd, Ian Holm, Dominic Monoghan, Viggo Mortensen, John Rhys-Davies, Liv Tyler, Hugo Weaving, Bernard Hill, John Noble, Miranda Otto, Andy Serkis e.a. Speelduur: 223 minuten Jaar: 2003

Net als bij The Fellowship of the Ring is er ook bij The Towers weer een Extended Edition uitgave, waarbij de fans een langere versie van de film kunnen bekijken dan in de bioscoop te zien was.
The Fellowship was ruim een half uur langer, en voegde veel meer diepte toe aan de film dan in de bioscoop versie, en was daarmee een welkome toevoeging aan de reeds bestaande film. The Two Towers is ruim 42 minuten langer dan de 3 uur durende bioscoop versie, en komt daarbij dus bijna neer op een zit van 3 uur en drie kwartier. De vraag rijst dus of deze versie niet iets te lang is, en of Jackson niet iets te veel van het goede is?

De fans zullen smullen, want de Extended Edition is wederom een geweldig resultaat van Peter Jackson en zijn team om de wereld die Tolkien schiep tot leven te brengen. En net als bij The Fellowship Extended Edition zijn de toevoegingen bij The Two Towers ook écht de moeite waard om te bekijken.
De toevoegingen draaien wederom voornamelijk om karakter ontwikkelingen, maar soms ook om plotpunten die wat meer aandacht verdienen, of borduren soms voort op plotpunten die alleen te zien waren in de Extended Edition van The Fellowship. Zo zien we dat het touw dat Sam kreeg van Galadriel in de Extended Edition van The Fellowship wordt gebruikt, maar krijgen we ook veel meer uitleg rondom het koninkrijk van Rohan, de onderlinge relaties van de koninklijke familie en Grima Wormtongue.
Er wordt meer verduidelijking gegeven over de onderlinge relaties tussen de Uruk-Hai die Saruman gecreëerd heeft en de Orcs uit Mordor die in opdracht van Sauron werken. De toevoeging van de begrafenis van Theodred, de zoon van koning Theoden, is niet écht noodzakelijk, maar voelt wel natuurlijker aan, en niet zoals in de bioscoopversie (zoals we nu achteraf kunnen denken) aan de kant geschoven.
Maar ook scene's die meer achtergrondinformatie geven over Aragorn, zijn geschiedenis en kennis, wat scene's die bekend zijn uit het boek in Fangorn met Merry en Pippin die aangevallen worden door Old Man Willow.

De twee belangrijkste toevoegingen zijn eigenlijk die van de flashback van Faramir, waarin we hem met zijn broer Boromir en zijn vader Denethor zien, verklaart beter waarom Faramir er zo op gebrand is om Frodo en Sam met de ring naar Gondor te brengen. En een andere scene die laat zien dat de bomen meer deden dan alleen Saruman's Orthanc omver werpen, laat zien dat de Orcs inderdaad ook te hulp schoot bij de slag om Helm's Deep.
De toevoegingen zijn dus wederom niet alleen vermakelijk om te bekijken voor de fans, maar ook voor het doorsnee publiek zeer interessant en zelfs belangrijk om te zien. Het is begrijpelijk dat Jackson er voor koos om deze scene's uit de bioscoop versie weg te laten om de film korter te houden, maar het is fijn om nu ook eens het complete verhaal te zien. De toevoegingen zijn niet alleen karakterontwikkelingen, maar verklaart ook (beter) plotpunten en beslissingen die personages maken die leiden tot plotpunten.
The Two Towers Extended Edition is daarmee niet alleen een toevoeging op de bioscoopversie, maar net als bij de Fellowship een verbetering ten opzichte van de bioscoopversie. Het is jammer dat veel televisiestations nu en in de toekomst alleen maar de bioscoopversie laten zien, want de Extended Editions voegen veel meer toe en zijn uiteindelijk ook gewoon vele malen beter dan de bioscoopversie.

Maar naast een uitgebreidere versie van de film, bevat de set ook de documentaires die laten zien hoe de filmmakers deze enorme onderneming tot stand hebben gebracht. Veel aandacht wordt besteed aan de veldslag, waar The Two Towers voor een groot deel natuurlijk om draait, en de totstandkoming van Gollum als digitaal en acterend meesterwerk.
Maar geen enkel facet van het filmproces wordt in deze documentaires overgeslagen. Van ontwerp tot de bouw, tot het filmen en de postproductie, alles kan bijna tot in detail bekeken worden. Het laat wederom zien hoe gepassioneerd Peter Jackson en zijn crew te werk zijn gegaan met deze monsterproductie, en je krijgt veel meer respect voor de film en de moeite die filmmakers hebben genomen om Tolkien's boeken tot leven te brengen.

Uiteraard bevat ook deze Extended Edition weer een aantal audiocommentaar tracks bij de film. Alle commentaar tracks zijn eigenlijk wel interessant om te horen, en ook zeker wel amusant om aan te horen. Maar het is toch wederom weer het commentaar van regisseur/schrijver Peter Jackson met zijn co-schrijver en vrouw Fran Walsh en co-schrijver Phillipa Boyens die verreweg het meest interessant is. Er wordt veel verklaard waarom bepaalde scene's uit het boek niet zijn opgenomen in de film, of aangepast zijn, of waarom bepaalde toevoegingen zijn gedaan die niet in het boek stonden.

Eindoordeel: De Extended Edition is wederom een meesterwerk van een meesterwerk. De film is langer en een behoorlijke zit, maar dat maakt eigenlijk helemaal niet uit, want de film is beter dan de bioscoopversie en verdient het absoluut om door iedereen te bekeken worden. De film is beter dan de bioscoopversie, en niet alleen voor de fans van het boek en de films. Laten we hopen dat in de toekomst deze films eens op TV worden uitgezonden, want dat zouden veel mensen die nu de Extended Edition links laten liggen hun ogen openen en doen beseffen wat ze met deze versie allemaal missen van deze prachtige uitgave.
De extra's zijn fenomenaal te noemen. Er is geen ander vergelijking te maken met een andere filmbox of set die meer en beter laat zien hoe het filmproces zijn werk gaat en hoe de filmmakers te werk zijn gegaan om deze films op het witte doek te brengen. Het is niet alleen leerzaam voor mensen die niets weten van hoe films gemaakt worden, maar zelfs de gemiddelde filmstudent zou hier nog wat van op kunnen steken.
Kortom, een absolute must in je collectie!

Eindcijfer: 9,8