donderdag 29 januari 1998

Titanic

Regie: James Cameron Cast: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane, Bill Paxton, Kathy Bates, Frances Fisher, Bernard Hill e.a. Speelduur: 194 minuten Jaar: 1997

Het beroemde verhaal van het gezonken schip de Titanic is al vele malen verfilmd. Toch besloot regisseur James Cameron dat het nodig was om dit verhaal nog een keer op het witte doek te brengen. Met een budget van maar liefst 200 miljoen dollar, was het tijden lang de duurste film aller tijden, maar Cameron had dan ook bewezen dat hij een succesvol regisseur was. Met kaskrakers achter zijn naam zoals de Terminator films, Aliens, en bovendien nog een andere film die zich grotendeels in het water afspeelde, The Abbys, lijkt alles een fluitje van een cent. Maar zoals zo vaak gebeurd bij dit soort films, kan het succes van de regisseur zich ook zomaar tegen hem keren. Kan Cameron dus zijn film behoeden voor hetzelfde lot als de Titanic zelf?

Het verhaal gaat over een derde klas passagier, Jack Dawson (Leonardo DiCaprio), die dankzij een poker spel een ticket heeft weten bemachtigen voor het luxueuze schip de Titanic. Op het schip komt hij in aanraking met de mooie, maar verdrietige Rose DeWitt Bukater (Kate Winslet), die verloofd is met een rijke man, Caledon Hockley (Billy Zane), waar ze helemaal niets mee heeft. Al snel bloeit er een liefde op tussen de twee, maar het klassenverschil maakt de liefde tot een zonde. Als het schip in de nacht tegen een ijsberg vaart en zinkt, proberen Jack en Rose samen te overleven op het roemruchte schip dat ten onder ging en aan vele mensen het leven koste.

Het verhaal is even simpel als briljant. De constructie van een Romeo en Julia verhaal, van een verboden liefde tussen een eerste klas en een derde klas passagier, zorgt ervoor dat je de scheepsramp van de Titanic van verschillende klassen te zien krijgt. Daarnaast past de tragiek van het Romeo en Julia verhaal uitstekend bij de tragiek van het onzinkbare schip dat toch zonk. In het eerste uur van de film wordt de Titanic in alle pracht en praal getoond, en Cameron weet dat hoe meer hij de schoonheid van het schip laat zien aan het begin van de film, hoe groter de tragiek zal zijn op het moment dat het schip ten onder gaat. Diezelfde tactiek past hij ook toe op de relatie tussen Jack en Rose, een verboden liefde van twee zielsverwanten, waarbij de tragiek alleen maar groter wordt op het moment dat het slecht gaat.
Leonardo DiCaprio speelt uitstekend de arme Jack, die ondanks zijn slechte positie in de maatschappij sterk en heldhaftig overkomt. DiCaprio weet op uitstekende wijze de sympathie van het publiek te winnen, en de chemie met Kate Winslet is duidelijk aanwezig. Kate Winslet speelt dan ook net zo goed als DiCaprio zijn rol doet, de rol van het rijke meisje dat tegen haar wil uitgehuwelijkt is. Winslet weet een personage neer te zetten dat zowel vrouwelijk, fragiel als toch ook sterk is, en dat is alleen maar een bevestiging van de acteerkunsten van Kate Winslet.

Technisch gezien is Titanic een hoogstandje van zijn tijd, want alhoewel de film uit 1997 stamt, blijven de special effects zeer sterk overeind. Het camerawerk is prachtig en groots, op soms bijna documentaire-achtige wijze geschoten, maar soms ook alsof we naar een commercial voor de Titanic zitten te kijken. De set is enorm, gedetailleerd en niet van echt te onderscheiden. De kostuums zijn prachtig, de eerste klas kostuums zijn pracht en praal op zich, maar de derde klas kostuums laten enorm goed de armoede van de mensen aan boord zien. De muziek van James Horner laat je meeslepen en de geluidseffecten zijn zowel realistisch als meeslepend.
In ieder aspect is deze film sterk, en dat is dan ook de reden dat deze film destijds maar liefst 11 Oscars won, en zelfs 15 jaar na dato zijn die Oscars nog steeds terecht. Titanic past daarmee in het rijtje van twee andere films die evenveel Oscars wonnen, The Lord of the Rings: The Return of the King en Ben Hur.
Cameron bewijst met deze film meer te kunnen dan alleen actie en spektakel te bieden, want ondanks het feit dat er ook zeker wel actie en spektakel in zit, weet Cameron uitermate sterke personages neer te zetten, en de emotie van het publiek tot in het uiterste te bespelen. Het is duidelijk te zien dat Cameron een grote liefde heeft voor de Titanic en de scheepsramp die daar op volgde. De beelden van het wrak van de Titanic zijn door Cameron en zijn crew zelf gemaakt, en laten een grote indruk achter. Wie The Abyss heeft gezien herkent veel van Cameron zijn werk terug, zeker in de scene's waarin het schip ten onder gaat, en water in overvloed aanwezig is. Cameron is hiermee dan ook één van de weinige regisseurs die alle facetten van het filmmaken beheerst, daar waar andere regisseurs hun grootste successen vaak behalen met hun sterkste punten, is Cameron zijn sterkste punt dat hij op alle punten goed is, en dat resulteert in een uitermate sterke film.
De film mag dan wel 3 uur duren, maar die tijd vliegt voorbij. De opzet van het verhaal is uitstekend gedaan, en op het moment dat het schip tegen de ijsberg aan vaart draait Cameron de duimschroeven aan. Cameron weet van de schipramp een ware thriller te maken, boordevol actie en spektakel, maar weet bovendien ook prima om fictie met feit te vermengen. Alle beroemde verhalen van de Titanic, zoals de band die tot op het laatste doorspeelde, komen aan bod. We zien de scheepsramp vanuit het perspectief van zowel de hoogste klassen aan boord van het schip, als de derde klas die moesten vechten om te kunnen overleven.

Eindoordeel: De Titanic is een perfecte film die op ieder niveau en in ieder element de perfectie zelve is. De film is ten eerste een romantische film met een Romeo en Julia structuur, en in tweede plaats een rampen film over één van de beroemdste scheepsrampen ooit. Alle emoties komen in deze film aan bod, van liefde tot haat, van waanhoop tot overwinning. Wie aan het einde van deze film zijn ogen droog heeft kunnen houden moet dan ook wel over een enorm goede zelfbeheersing schikken. De meeslependheid van de film, de romantiek en de tragiek weet de kijker tot het einde van de film vast te houden. De cast spelen de sterren van de hemel, technisch is de film perfect, en Cameron behoort tot de allerbeste regisseurs aller tijden.
De Titanic krijgt dan eindelijk een film die eer doet aan de de slachtoffers van de film, en een absolute must is om te zien. Wie deze film niet heeft gezien moet zich schamen!

Eindcijfer: 10